Běh

Běh



Běh je podobně jako chůze základní lidský pohyb, ale na rozdíl od chození zde už dochází vzhledem k rychlosti a síle došlapu k výraznějšímu zatížení pohybového aparátu, hlavně kloubů.

Trpí hlavně klouby váhonosné, tzn. klouby dolních končetin - kolena, hlezna, méně kyčle.

Bederní páteř u klidného běhu není tolik zatížena, naopak u bolesti zad může běhání také dělat dobře.

Nadměrnou zátěž při běhání je vhodné eliminovat výběrem obuvi, vhodným povrchem. Hlavně ale nízkou hmotností (to ale paradoxně bývá nejčastější dovůd proč začínáme běhat - tedy snaha zhubnout).

V poměru mezi časem stráveným sportem a množstvím energie, které musí lidské těla během této krátků době vydat, je právě běh asi tou nejlepší volbou, pokud si chceme zvýšit kondici nebo zhubnout.

A pokud navíc připočteme jeho jednoduchost - stačí nám pouze jedny běžecké boty a můžeme vyběhnout.

Proto se stal běh tak populárním a masovým sportem po celém světě.

Jak moc běhat?

Začínat by se mělo opatrně - začít třeba 2-3 kolečky na tartanovém oválu nebo indiánským během v přírodě.

Začít tak, abychom příště k tomu neměli odpor a chtěli jít znovu, přemáhat se není třeba. Běhat na co nejměkčím povrchu - tartan je ideál, ale vhodný je i přirodní rovný pevný povrch.

Podle mých zkušeností je prospěšné i běhání 3x týdně pouhých 10 minut (= 5 koleček na oválu), kardiologové ale doporučují více, půlhodina je asi ideální, hodinu vydrží pravidelně, myslím, málokdo.

Dobrá obuv je základem.

Pro někoho jsou vhodné a příjemné i další pomůcky:

- Sportovní podkolenky nebo ponožky

- Sporttestry nebo stopky-když už chceme běhat na výkon.

- Sportovní oblečení



Pro koho je běhání nevhodné


Obezita

Při silné obězitě je zpočátkuu lepší asi plavání nebo chození, snadno by se mohlo stát, že sice budete běhat, ale potom večer nebo druhý den budete mít bolesti kolen, hlezen..



Postižení pohybového aparátu

Artróza - narozdíl od chození můžou mít při běhu potíže i lidé snižším stupněm postižení, např. II st - je to ale silně individální.

Zásadou je: Pokud po běhání nic nebolí, potom to je asi v pořádku.


Stavy po operacích

Endoprotéza kyčle, kolena

Endoprotéza je operace dělaná proto, aby pacient chodil.

Zde sice sportování může zlepšovat stav kardiovaskulárního aparátu, ale dochází k namáhání implantátu a ten se proto uvolní dříve než by se tak stalo bez přemáhání. Sportovat s endoprotézou je velmi diskutabilní, plavat nebo lehčí kolo můžeme doporučit, běhání potažmo další sporty těžko.